Medzinárodné projekty

• Školský rok 2022/2023

Projekt „Protect Earth Save Life“

Projekt s názvom „Protect Earth Save Life“ alebo „Chráň prírodu, zachrániš život“ je projektom na európskej úrovni realizovaným s podporou EK ako Erasmus+ K2 školské výmenné partnerstvá. Projekt bol vzhľadom na pandemickú situáciu predĺžený do 30. 7. 2023. Naša Základná škola na ulici Československej armády 22 v Prešove je koordinátorom projektu. Spolupracujeme na ňom so školami z Česka, Španielska, Portugalska a Talianska. Projekt ako taký je tematicky zameraný na ochranu životného prostredia, spoznávania rozmanitosti prírodných krás i zvýšenie povedomia o rôznych možnostiach recyklácie. Počas trvania projektu sa budeme venovať témam Jedlo, Voda, Doprava, Recyklovanie, či druhá šanca pre oblečenie. Projekt bude realizovaný v spolupráci s lokálnymi organizáciami. Budeme nadväzovať na realizované aktivity z predchádzajúceho školského roku (plagát ECO stopy).

Schválený projekt využíva aj platformu eTwinning pre elektronickú spoluprácu škôl. Pokračovať budeme v začatom eTwinning projekte, ktorý je zameraný na jednotlivé témy - voda, jedlo, recyklácia, transport, oblečenie - a bude prezentovaný rovnako prostredníctvom eBook. Tento projekt bude priebežne aktualizovaný vždy v spojení s práve realizovanou mobilitou.

Kalendár aktivít

Realizácia jednotlivých mobilít sa bude riadiť aktuálnou pandemickou situáciou v jednotlivých krajinách. Plán počíta s realizáciou virtuálnych aktivít namiesto fyzických mobilít a to v termínoch podľa dohodnutého kalendára.

13. – 15. Október „Erasmus days“

Deň kvízov a výziev – online stretnutie s partnermi súčasnými i minulými

- výstava v priestoroch školy zameraná na zviditeľnenie programu Erasmus+ a jeho histórie, vrátane prezentácie schválených projektov, možnosti a prínosy programu Erasmus+

16. 10. – 22. 10. 2022Mobilita žiakov – Španielsko

November - seminár žiakov, odovzdanie zážitkov, vedomostí a skúseností z mobility, spojené s kvízmi, tvorbou videí

NOVEMBER 2022Mobilita žiakov – Portugalsko

December - seminár žiakov, odovzdanie zážitkov, vedomostí a skúseností z mobility, spojené s kvízmi, tvorbou videí

Január 2023 - 1. Erasmus deň pre širšiu verejnosť (výstava vo vestibule školy)

FEBRUÁR 2023 - Mobilita žiakov – Taliansko

Marec - seminár žiakov, odovzdanie zážitkov, vedomostí a skúseností z mobility, spojené s kvízmi, tvorbou videí

22.4. – Deň Zeme

Aktivity na ochranu životného prostredia - počas mobility na Slovensku

APRÍL 2023hosťovanie mobility – Slovensko

MÁJ 2023 - Mobilita učiteľov – Španielsko

Máj / Jún 2023 – ukončenie eTwinning projektu, vyhodnotenie projektu - kalkulácia ekostopy, tvorba plagátov - bola ECO výzva splnená?

Jún 2023 – 2. Erasmus deň, WORKSHOP pre širokú verejnosť, školy, samosprávu a pod. spojenú s odovzdávaním skúseností, prezentáciou kníh z eTwinning projektov, prezentácia plagátov ekostopy

ERASMUS DAYS 2022

Erasmus+ je projekt, ktorý umožňuje mladým ľuďom spoznať Európu.

13. - 15. október je venovaný práve tomuto projektu. Celá Európa si tak môže pripomenúť dôležitosť vzájomnej spolupráce a odovzdávania skúseností.

Aj naša škola si nenechala ujsť tieto jedinečné dni. Presnejšie vo štvrtok dňa 13. 10. sa trieda IX.A zúčastnila online stretnutia s inými krajinami. Mítingu sa zúčastnili naši partneri z Poľska, Talianska, Grécka, Portugalska a Španielska. Na začiatku stretnutia zaznela európska hymna a bol odprezentovaný program Erasmus+. Po prezentácii nasledoval  krátky kahoot kvíz s množstvom zaujímavých informácií z histórie projektu. Neskôr každá zo zúčastnených krajín odprezentovala svoje skúsenosti s projektmi Erasmus+. Nasledoval ďalší kahoot kvíz, ktorý bol venovaný jednotlivým krajinám. Stretnutia sa zúčastnilo vyše 120 žiakov a pedagógov. To, čo nám Erasmus+ prináša sme zdieľali prostredníctvom záverečnej aktivity. Tešíme sa o rok na ďalšie oslavy Erasmus+.

Erasmus+ v Španielsku – Viveiro, Galicia

V dňoch 16. - 22.10. 2022 sme sa v rámci projektu Erasmus+ vybrali do španielskeho mesta Viveiro. Našim cieľom bolo spoznať španielske zvyky, kultúru ale aj históriu. Taktiež zažiť nové dobrodružstvo spolu so žiakmi z partnerských krajín. Takto to prebiehalo....

1. deň

V pondelok ráno o 8:30 začínala škola. V škole nás čakali raňajky, horúca čokoláda s bábovkou, churros a minerálkou. Po výdatných raňajkách nás privítali v škole a každý partner predstavila svoju školu. Vystúpili sme aj s prezentáciami na tému voda, jej zdroje a účet za vodu. Neskôr sme spoznali mesto Viveiro pomocou interaktívnej aplikácie. Po tejto aktivite nás privítala starostka mesta. Po chutnom obede nás autobus vyviezol k lesnej cestičke, ktorá viedla k vyhliadkovej veži *Mirador de San Roque*. O 19:00 sme navštívili najväčší rybársky trh v Európe Burela, kde sme zažili obchodovanie v priamom prenose. Večer sme sa už vrátili do rodín. Na prvý deň to teda bola zábava.

2. deň

Utorok. Stretli sme sa ráno pred školou a mali sme namierené do prístavu nazývaného *Marina Viveiro*. Tam sme zbierali zbytky z rybárskych sietí, aby sa mohli následne recyklovať. Mali sme možnosť exkurzie v lokálnej čističke, kde nám predstavili celý proces čistenia vody. Po krátkej ceste autobusom sme navštívili mestečko Modonedo s nádhernou *Katedrálou Mondonedo*. Po inštrukciách sme dostali dve hodiny voľna na obed a návštevu katedrály, mestečka i stánkov. Poviem vám, stánkov tam bolo milión. Potom sme išli do múzea. Presnejšie povedané do Múzea mora. Učitelia nás ešte zobrali na pláž, kde sme si to riadne užili. Zbierali sme mušle, fotili sa a užívali si morský vzduch. Bol to viac náučný výlet, ale páčilo sa mi to.

3. deň

Streda bola viac športová. Ráno sme mali prehliadku španielskej školy, ktorá bola veľmi veľká. Po prehliadke sme išli do lesa nazývaného *Forest of Chavín*.  Bol tam najmohutnejší strom v Španielsku, ale aj nejaké najvyššie stromy Európy. Zastavili sme sa aj pri vodných mlynoch v *Xunqueire*. Peši sme sa vrátili do školy a odtiaľ všetci domov do rodín. V ten deň sme spoznali krásu prírody Španielska.

4. deň

Vo štvrtok zrána sme navštívili múzeum *Castro de Viladonga*. V okolí tohto múzea sa našli rôzne archeologické predmety. Po prestávke sme sa autobusom vybrali do mesta Lugo. Po  chvíli sme si z ruksakov vytiahli dáždniky a pršiplášte, lebo nás zastihlo zlé počasie. Navštívili sme rôzne pamiatky dedičstva UNESCO. Na rozchod sme sa všetci museli niekde poskrývať a zohriať sa. Poobede sme sa boli pozrieť v chránenom areáli UNESCO rieky *Miňo*. Po tomto zážitku sme sa vrátili šťastní a mokrí domov.

5. deň

V piatok sme zažili takú malú turistiku. Boli sme sa pozrieť na útes *Punta Socastro* Najprv to bol krásny lesný chodník obklopený eukalyptovými stromami, ktoré onedlho vymenili schody a očarujúci vyhlaď na more i oceán. Po krásnom výhľade z útesu sa išlo do mora. Na pláži si niektorí urobili malú prechádzku, oddychovali alebo surfovali v mori. Po dvoch hodinách zábavy sme sa vrátili naspäť do školy. Tvorili sme. Z odpadu z rybárskych sieti, ktoré sme zbierali v utorok sme vytvorili logo nášho Erasmus+ projektu. Večer bola zorganizovaná rozlúčková večera v reštaurácii. Po dobrom jedle a strávenom čase všetci sme sa rozišli domov. Každý sa ešte večer pripravoval na dlhú cestu domov.

Celkové pocity:

Bola to veľmi zaujímavá skúsenosť zažiť výmenný pobyt. Odporúčam to zažiť každému, kto rád cestuje, získava nové skúsenosti a hlavne priateľstvá. Bol to nezabudnuteľný zážitok na celý život. Ďakujem za takúto príležitosť.

Karolína

Camara de Lobos, ostrov Madeira, Portugalsko 20. – 26. 11. 2022

Madeira je malý ostrov patriaci Portugalsku a nachádza sa v Atlantickom oceáne medzi Afrikou a Európou. Rozlohou je veľké ako okres Prešov, je veľmi hornatý, zelený a po celý rok je tam veľmi príjemná klíma. V zime tam teplota neklesne pod 15 stupňov Celzia a počas nášho výletu v novembri, tam bolo príjemných 20 stupňov. Oproti Slovensku je na Madeire časový posun o mínus 1 hodinu.

20.11. Nedeľa

Naša cesta sa začala skoro ráno o 2:00 pred školou. Minibusom sme sa presunuli na letisko do Budapešti a o 7:00 sme odlietali smer Madeira. Cesta trvala skoro 5 hodín. Pristáli sme o 11:00 miestneho času na letisku v meste Funchal (číta sa Funšal). Na letisku nás už čakali rodiny, v ktorých sme mali byť ubytovaní, takže sme sa zoznámili a išli „domov“. Čakal nás chutný obed a popoludňajší program s rodinou. Veľa sme sa rozprávali o oboch krajinách – Slovensku a Portugalsku – našich zvykoch, jedlách, škole, prírode aj o rodine.

21.11. Pondelok

O 8:30 sme sa stretli v škole a zoznámili sme sa so spolužiakmi a partnermi z ostatných krajín – Španielska, Talianska a Česka. V školskej telocvični sa konal koncert školskej Pop-Rock kapely. Privítal nás riaditeľ školy a pokračovali sme prezentáciou partnerských škôl a tímov, ktoré sa mobility zúčastnili. Hlavnou témou mobility bola ekologicky udržateľná doprava. Každá škola predstavila ekologickú dopravu vo svojom meste, regióne a mohli sme tak porovnávať rôzne možnosti a alternatívy. Po chutnom obede sme absolvovali prehliadku školy a neskôr aj historického centra mesta Camara de Lobos, kde nás osobne privítal aj starosta mesta.

22.11. Utorok

Ráno sa začalo turistikou a to odporúčanou trasou (PR8) – z Ponta de São Lourenço chodníkom k domu Sardinha, končiac zaslúženým kúpaním v móle Sardinha. Od parkoviska to bolo do kopy 6 km. Bol to  fantastický zážitok pre študentov a učiteľov, ktorí nie sú zvyknutí na letné teploty počas mesiaca november. O to viac nám chutil chutný obed v reštaurácii s výhľadom. Bodkou za neobyčajným dňom bola návšteva mestečka Santa Cruz.

23.11. Streda

Tento deň bol viac zameraný na tému mobility. Ráno nás privítali v MHD „Horários do Funchal“, kde bolo vysvetlených niekoľko tém, ako napríklad obnova vozového parku, akcie, ktoré sa vyvíjajú na prilákanie zákazníkov do MHD, vypracované a financované projekty z európskych fondov a nakoniec sme absolvovali prehliadku priestorov spoločnosti.

Počas popoludnia nás privítalo oddelenie mobility a tranzitu radnice mesta Funchal, kde sme sa zoznámili s niektorými opatreniami využívanými v mestskej mobilite z hľadiska inovácií, udržateľnosti a odolnosti. Po tejto prezentácii sme sa vydali na prehliadku mesta Funchal so sprievodcom, aby sme videli rôzne aspekty, ktoré boli zahrnuté v úvodnej prezentácii. Deň zakončila návšteva trhu Lavradores (tradičný trh), kde sme si pozreli a aj ochutnali niektoré z miestnych produktov.

24.11. Štvrtok

V tento deň sa uskutočnila okružná jazda po ostrove so zastávkami na niekoľkých miestach. Vďaka tomu sme mali možnosť preskúmať časť ostrova, konkrétne Pico do Arieiro, kde sme mali krátku prechádzku na vyhliadku Manta's nest. Všetci boli ohromení nádherným výhľadom. Potom sme išli smerom na Ribeiro Frio, kde nás privítali na Aquiculture Station a prešli sme sa odporúčanou trasou (PR11) - Balconies' Path. Po turistike sme zamierili do mesta Santana, dostali sme zaslúžený obed a mali sme možnosť pozrieť si tradičné domčeky. Tie nájdete na takmer každej magnetke z ostrova Madeira.

25.11. Piatok

Posledný deň v dopoludňajších hodinách študenti vytvorili logo projektu s použitím viacerých opätovne použitých materiálov a poobede sme absolvovali posledný výlet, tentoraz na Cabo Girão. Ide o jeden z najvyšších útesov na svete s výškou 580 m. Táto mobilita sa skončila udelením certifikátov všetkým študentom a učiteľom a večerou organizovanou všetkými hostiteľskými rodinami, ktorá nám umožnila poslednýkrát sa spoločne stretnúť. Večera v reštaurácii bez učiteľov a rozlúčka so spolužiakmi a partnermi z projektu. Strávili sme poslednú noc v rodine.

26.11. Sobota

Aj keď všetci ostatní odlietali, my sme mali deň navyše, ktorí sme strávili s učiteľmi v centra mesta Funchal. Prešli sme sa historickými uličkami mesta, odfotografovali sa pri soche Ronalda, navštívili jeho múzeum a poslednýkrát sme sa prechádzali po brehu Atlantického oceánu. Vychutnali sme si poslednú portugalskú večeru a nasledoval večer bez večierky...

27.11. Nedeľa

Zbohom Madeira, vitaj Prešov J  Čas na mobilite doslova zletel, no zážitky sa v nás zapísali navždy.

Vilo 9.A

Taliansko - mesto San Marcello Pistoiese

Cesta:  V nedeľu o 4:00 ráno sme sa stretli pred školou a odchádzali do Talianska do mesta San Marcello Pistoiese. Cestovali sme mikrobusom cez Maďarsko, Slovinsko až do Talianska. Cesta bola v pohode až na komplikácie 30km pred cieľom. Snežilo, fúkal vietor a boli kolóny kvôli autonehodám, ktoré spôsobilo počasie. Prišli sme o 2 hodiny neskôr ako bolo plánované, no rodiny, u ktorých sme mali bývať, nás tam počkali. Stretli sme sa, zoznámili a odišli s nimi „domov“.

1. deň

V pondelok ráno sme sa stretli v škole v San Marcello. Tam nás privítali učitelia krátkym príhovorom a pripravili si pre nás 2 piesne. Neskôr sme sa premiestnili do učebne, kde sa prezentuje, a tam sme každý štát odprezentovali svoju prezentáciu o škole, kde chodíme, a o plytvaní jedlom v našej krajine. Potom sme boli na obhliadke ich školy a neskôr sme mali aktivity v skupinách. Pripravovali sme jedlo pre vtáky z bravčovej masti a semienok, vyrábali sme logo projektu v tvorivej dielni, pozreli si výstavu, ktorú pripravili na chodbách školy, navštívili sme aj školskú záhradu. Po aktivitách sme sa prešli k radnici, a tam nás čakal primátor mesta. Dostali sme rôzne plagáty a mapy o miestach v Taliansku. Presunuli sme sa do školskej jedálne, kde sme mali obed. Po krátkej prechádzke po obci sme pokračovali workshopmi – pripravovali sme tradičné talianskej jedlá zo zvyškov napr. chleba, paradajok, syra, ale aj tradičnú pizzu, či gaštanový koláč. Varili sme rozdelení v skupinkách a každá pripravovala niečo iné. Nakoniec sme všetko ochutnávali.

2. deň

V utorok sme navštívili 2 nádherné talianske mestá PisaLivorno. Najskôr sme boli v Livorne, kde nás čakala pani sprievodkyňa a prešli sme sa s ňou k prístavu. Neskôr sme  navštívili miestne trhovisko s množstvom typických morských jedál. Počas prestávky sme išli na obed, kde sme si dali pizzu a utekali na miesto zrazu, odkiaľ sme pokračovali do Pisi. V Pise sme videli šikmú vežunámestie Campo dei Miracoli. Tiež sme mali rozchod, aby sme si nakúpili suveníry no a nakoniec sme išli autobusom naspäť do San Marcello Pistoiese, a tak do rodín, s ktorými sme strávili zvyšok dňa.

3. deň

V stredu sa nám zmenili plány kvôli počasiu, takže sme mali náhradný program. Každý z nás prišiel do školy a triedy so svojim hostiteľom,  u ktorého sme bývali a mali sme 2 hodiny hudobnej výchovy. Pripravili nám aj pesničky, ktoré sme spoločne spievali. Potom sa k nám pridali všetci ostatní, ktorí hosťovali aj s hosťami a všetci sme boli na obhliadke školy. Neskôr sme sa išli prejsť po Cutigliane a v miestnej pizzerii sme mali obed – pizzu, ako dezert nutelovú pizzu. My sme si vypýtali aj tiramisu, tak sme mali trocha viac ako ostatní.  Vyzdvihli si nás „naše rodiny“ a išli sme „domov“. Ako program naviac nám naše rodiny, ktoré hosťovali Slovákov, zorganizovali spoločnú večeru, kde sme hrali aj rôzne spoločenské hry. Jedna z nás bývala v rodine, kde mama pochádza zo Slovenska, zo Žiliny a žije v Taliansku už dlhé roky.

4. deň

Vo štvrtok sme navštívili krásne mesto Florencia. Z Piaza de Michelangelo sme sa cez most Ponte Vecchio dostali do centra mesta, míňali sme slávnu galériu Uffizi, Palazzo Vechcio a našou prvou zastávkou bola Galleria dell Accademia. Videli sme v nej najznámejšiu sochu Florencie – sochu Dávida, ale aj plno iných sôch a taktiež aj staré hudobné nástroje, oltáre a maľby pochádzajúce o slávnych talianskych umelcov. Navštívili sme aj miestny trh s lokálnymi produktmi, kde sme mohli ochutnať tradičné pouličné jadlá. Spomedzi všetkých pamiatok sme stihli vstup v bazilike Santa Maria Novella a Santa Maria del Fiore (alebo Duomo), vyšli 463 schodov na vežu pri Duomo a videli sme aj interiér baptistéria. Bol to príjemne strávený deň nabitý históriou a umením.

5. deň

V posledný deň, v piatok sme boli v Dynamo camp, kde nám predstavili aktivity tohto centra pre hendikepované deti aj dospelých. Ide o špecifické miesto, ktoré dýcha ľudskosťou, prajnosťou a dobrotou. Mohli sme navštívit Dynamo Oasis – časť komplexu, kde sa nachádza prírodná rezervácia, jazierko, lanová dráha pre športové aktivity. Je to však aj miesto, kde pestujú vlastné plodiny, napr. rôzne druhy ovocia a zeleniny, z ktorých potom pripravujú produkty ako šťavy, či džemy. Zdôraznili tak význam lokálneho a sezónneho spôsobu stravovania, ich potraviny totiž neprejdú tisíce kilometrov. Potom sme dostali certifikáty, tričká a darčeky ako spomienku na stretnutie. Po obede sme išli sme do Pistoie. Navštívili sme centrum mesta s krásnym kostolom sv. Jakuba. Večer sme  strávili v hosťujúcich rodinách.

Extra deň: V sobotu sme sa po ceste naspäť zastavili v Benátkach. Boli sme sa pozrieť na námestí Sv. Marca a navštívili sme jeho katedrálu. Námestie bolo plné turistov. Počas prechádzky mestom sme videli tradičné gondoly, prešli niekoľkými mostami, z ktorých najznámejší je Ponte di Rialto, spravili sme si fotky a nakúpili suveníry. Pre mňa to bol asi najkrajší kúsok Talianska, čo sme videli.

Celkové pocity: Je to veľmi zaujímavá skúsenosť, odporúčam to skúsiť každému. Spoznáte nových ľudí, zažijete veľa nových zážitkov, zdokonalíte sa v anglickom jazyku a vytvoríte si nové priateľstvá.

Na takéto zážitky sa zabudnúť nedá. Ďakujem za takúto príležitosť.

Lucia Jacková

Erasmus týždeň u nás v škole

V dňoch 23. - 29. 4. 2023 sme na našej škole hosťovali žiakov z Česka, Talianska, Portugalska a Španielska v rámci projektu ERASMUS+. Témou, ktorou sme sa na tejto mobilite zaoberali, bolo oblečenie a aký dopad na životné prostredie má jeho nadmerné množstvo.

V prvý deň sme sa prostredníctvom prezentácií a fotografií vrátili k predchádzajúcim mobilitám a jednotlivým témam – recyklovanie, voda, doprava, jedlo. Potom sme si bližšie predstavili tému nášho stretnutia na Slovensku a to práve v deň 10. výročia fashion revolution. V tento deň si pripomíname nedôstojné podmienky ľudí, ktorí pracujú v odevnom priemysle a vytvárajú tzv. fast fashion. Popoludní nás na radnici privítal primátor mesta a našim zahraničným hosťom sme ukázali historické pamiatky v centre Prešova.

V daždivé utorkové ráno sme začali hraním volejbalu v telocvični. Potom sme navštívili Jasovskú jaskyňu, ktorá je súčasťou Slovenského krasu. Neskôr sme sa presunuli do mesta Košice, kde sme absolvovali prehliadku mesta so sprievodcom. Pohybovali sme sa na Hlavnej ulici, o ktorej nám pán sprievodca hovoril mnoho zaujímavostí. Navštívili sme Dóm sv. Alžbety, videli sme divadlo i pamätník.

Ráno tretieho dňa sa nieslo v duchu spoznávania slovenskej gastronómie a tradícií. Zaspievali sme si ľudovky, aj sme sa naučili tancovať karičku. Neskôr sme navštívili občianske združenie PODAJ ĎALEJ, kde sme sa dozvedeli mnoho zaujímavostí o dobrovoľnej pomoci a rôznych projektoch tohto združenia. Po návrate späť do školy sme sa zúčastnili workshopov, ktoré boli zamerané na upcyklovanie starého, nepotrebného oblečenia. Každý si takto domov priniesol nielen nové poznatky, ale aj vlastnoručne vyrobenú čelenku alebo šál.

Štvrtok sme strávili vo Vysokých Tatrách. Boli sme v Múzeu TANAP-u, kde sme si pozreli expozíciu i dokument o kamzíkoch. Krátka vychádzka  nás priviedla na Hrebienok a prešli sme sa aj k Obrovskému a Studenovodským vodopádom. Po tejto turistickej časti dňa sme sa v Múzeum horských nosičov dozvedeli niečo o posledných nosičoch v Európe.

Záverečný deň sme navštívili Tomášovský výhľad v Slovenskom raji a Levoču, kde nás sprevádzal sprievodca. Videli sme radnicu i baziliku sv. Jakuba s oltárom majstra Pavla.

Bol to úžasný týždeň plný zážitkov, na ktoré ani jeden z nás nikdy nezabudne. Našli sme si nových priateľov z iných krajín a spoločne sa naučili ako chrániť našu planétu. Za všetko by sme chceli poďakovať pani koordinátorke projektu, pani učiteľke Kyseľovej.

Mária Kočiščinová & Alexandra Cuperová , žiačky 9.A

Na stretnutí s prezidentom a ministrom školstva španielskej Galície

Spolupráca na medzinárodnej úrovni je vždy výzvou zlepšovať sa, posúvať sa dopredu, jednoducho nezostať stáť. Práve takú výzvu napĺňame aj participáciou v projekte Erasmus+.

Počas nedávnej mobility v mestečku Viveiro, ktoré je súčasťou autonómnej Galície na severozápade Španielska, sme mali možnosť vymeniť si svoje skúsenosti aj s najvyššími predstaviteľmi Galície. Počas osláv dňa galícijského jazyka dňa 17.5.2023 v mestečku Lorenza sme sa stretli nielen s primátorkou mestečka, ale aj s prezidentom Galície (Alfonso Rueda) a ministrom školstva (Román Rodríguez). Všetci sme sa zhodli na tom, že inšpirovať a nadchnúť mladých je najväčšou výzvou v práci učiteľa kdekoľvek na svete. Toto nadšenie je obzvlášť dôležité v oblasti ochrany životného prostredia a rovnako aj v zachovávaní tradícií.

Náš hostiteľ, škola IES María Sarmiento z mestečka Viveiro, nám pripravil bohatý program. Spolu s partnermi z Talianska, Portugalska a Česka sme spoznali nádherné pobrežie Atlantického oceánu, navštívili nádhernú pláž Praia de as Catedrais, prístavy v Cedeira, Ribadeo, ale aj hlavné mesto Galície – Santiago de Compostela – ktoré je významným pútnickým miestom, či mesto La Coruňa.

V rámci bohatého programu sme sa nechali inšpirovať projektmi, ktoré v oblasti ekológie realizuje miestna samospráva, ale aj mládežníckym projektom v oblasti zachovania biodiverzity. Dozvedeli sme sa množstvo zaujímavých informácií o symbiotickom pestovaní rastlinných spoločenstiev a úlohe jednotlivých rastlín v rámci permakultúrneho, teda trvalo udržateľného pestovania.

Zo stretnutia nám zostalo množstvo nezabudnuteľných spomienok, ale aj výzva k čoraz väčšej angažovanosti v prospech ochrany našej planéty a tým aj k zachovaniu života na zemi.

Mgr. Magdaléna Kyseľová, koordinátorka projektu

BLIŽŠIE K EKO-zodpovednosti

Európsky projekt Erasmus+ s názvom „Protect Earth, Save Life“ dosiahol svoj vrchol. Po troch rokoch spolupráce 5 partnerských škôl z Česka, Španielska, Talianska, Portugalska a Slovenska je čas na rekapituláciu. A práve tou bol na našej škole 15. jún 2023.

Pozvaní hostia, žiaci, rodičia i pedagógovia z miestnych škôl mali príležitosť dozvedieť sa viac o tom, ako taký projekt Erasmus+ vyzerá. Prostredníctvom videí, fotografií i rozprávania jednotliví žiaci, účastníci mobilít v partnerských krajinách, zdieľali svoje skúsenosti, no hlavne to, čo im projekt priniesol.

Ústredná téma projektu dala žiakom priestor uvedomiť si, aké dôležité je venovať životnému prostrediu svoju pozornosť. Zistili, čo všetko je potrebné urobiť, aby sme náš domov, našu planétu zachránili. O tipy v témach recyklácie, ekologickej dopravy, vody, plytvania, módy i ekologickejšieho stravovania sme sa podelili počas diseminácie aj s našimi hosťami.

A aký je výsledok? Prieskum na našej škole ukázal, že sme sa stali ekologickejšími. Znížili sme svoju spotrebu a z pôvodných 3 planét z roku 2020 by sme v roku 2023 potrebovali 2,2 planéty. Stále je to priveľa, no zodpovedným prístupom každého z nás to dokážeme.

Inšpirujte sa tipmi na ekologickejší spôsob života na projektovom webe www.shortly.sk/1gnh

alebo prostredníctvom nášho ebooku www.shortly.sk/x5na

Mgr. Magdaléna Kyseľová, koordinátorka projektu

• Kontakty

• Základná škola, Československej armády 22, Prešov
      • Riaditeľka školy: Tel: 051 / 748 09 30 Zástupkyňa riad. školy ISCED 2: Tel: 051 / 748 09 32 Zástupkyňa riad. školy ISCED 1: Tel: 051 / 748 09 36 Hosp. zástupca školy: Tel: 051/ 748 09 34 Výchovná poradkyňa: Tel: 051/ 748 09 35 Kancelária riaditeľky: Tel: 051 / 748 09 31 Učtáreň: Tel: 051/ 748 09 33 Personálna a mzdová agenda: Tel: 051/3810799 Školská jedáleň ČSA 1 (triedy 5 - 9): Tel: 051 / 748 09 38 Školská jedáleň ČSA 2 (triedy 1 - 4): Tel: 051 / 748 09 39